بررسی کامل انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

بررسی کامل انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره ها بپردازیم. در ابتدا می خواهیم در این رابطه به بپردازیم که پوشش گالوانیزه چگونه انجام می شود؟

پوشش گالوانیزه به طور کلی به دو صورت گرم و الکترودی انجام می شود.

در شیوه ی پوشش دهی گرم محصول را درون یک کاسه ی مذاب zn فرو می برند. یکی از مزایای پوشش دهی گرم این است که دوام زیاد دارند و در عین حال که هزینه کمی رقم خواهد زد.

دمای کاسه مذاب zn بین 830-870 است. مزیت دیگر این شیوه ی پوشش دهی فرسایش کمتر آن است که باعث می شود استفاده ی آن در فضاهای خارج و در معرض عوامل محیطی کار معقولی باشد.

در شیوه ی پوشش دهی الکترودی یک لایه از zn با استفاده از جریان الکتریسیته ی قوی روی فولاد ایجاد می شود.

این پوشش نسبت به شیوه ی گرم ضخیم تر نیست و فرسایش بیشتری نسبت به آن دارد پس برای استفاده در فضاهای بیرونی گزینه مناسبی نخواهد بود.

در ادامه به صورت تخصصی تر به انواع پوشش های گالوانیزه می پردازیم.

بررسی انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

انواع پوشش های گالوانیزه در پیچ و مهره

پوشش گالوانیز سرد یا الکترودی

همانطور که در بالا توضیح دادیم در این نوع پوشش گالوانیزه به روش ایجاد جریان مستقیم و با الکترولیز zn روی قطع به وجود می آید.

در این نوع پوشش گالوانیزه پیچ و مهره های متفاوت و متنوعی تولید می شود. به عنوان مثال پیچ و مهره ی زرد رنگ که در صنعت پیچ و مهره بسیار کاربرد دارد.

پوشش گالوانیزه گرم : پیچ و مهره گالوانیزه گرم چیست؟

این نوع پوشش برای گالوانیزه کردن فولاد و آهن(Fe) کاربرد دارد. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم فلز را در کاسه ی مذاب غوطه ور می کنند. پس از خارج شدن از کاسه ابتدا با اکسیژن (O2) و سپس با کربن(C) سطح فولاد یا آهن را واکنش می دهند و لایه ی ZnCo3 ایجاد می شود که باعث می شود در مقابل خوردگی مقاوم شود.

یکی از مزیت های گالوانیزه گرم این است که لایه ی ZnCo3 باعث می شود فلز در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود.

فولاد بدست آمده را می توان در جوشکاری و تا دمای دویست درجه سانتی گراد استفاده کرد.

روش گالوانیز گرم جایگزین هایی نیز داشته است به عنوان مثال گاهی در صنعت از روش آب کاری استفاده می شود. اما هنوز پوشش گالوانیزه گرم یک پوشش مقاوم و مورد اعتماد در صنعت است.

پوشش نیکل کروم

Ni سفید نقطه جوش و خاصیت مغناطیسی دارد و زنگ نمی زند. ترکیب نیکل و کروم باعث ایجاد مطح مقاوم و درخشنده می شود. کروم هم مانند نیکل زنگ نمی زند اما جوش نمی پذیرد و در برابر محلول بازی و نمکی مقاومت خوبی دارد.

از دیگر ویژگی نیکل این است که در برابر گروه هفده جدول تناوبی تاثیر می پذیرد.

پوشش p.t.f.f

پوشش p.t.f.f تنوع زیادی در رنگ بندی دارد. به عنوان مثال رنگ سبز، آبی، طوسی و … .

این پوشش در میان انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره ویژگی های متفاوتی دارد. به عنوان مثال یکی از مزیت های آن توانایی تحمل دمای دویست تا حدود چهارصد درجه سانتی گراد را دارد.

پوشش p.t.f.f نارسانا بوده و در برابر اسید و قلیا و نمک توانایی مقاومت دارد و ضد آب نیز می باشد.

پوشش فسفات کرومات

پوشش فسفات کرومات به پوشش ترمیمی شناخته می شود.

پوششی که از فلز ایجاد می کنند فسفات کرومتهای نامحلول است.

اما چگونه در این نوع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره سطح فلز به قطعه می چسبد و در محیط خنثی کارایی دارد؟

برای این کار محلول های معینی مثل اسید سولفوریک را با مقداری از نمک های Po3 واکنش داده تا فسفات یا کرومات آن را در فراورده ها داشته باشند.