پیچ هرز شده را چگونه باز کنیم؟

پیچ هرز شده

پیچ هرز شده را چگونه باز کنیم؟

چگونه پیچ هرز شده را باز کنیم ؟

در این مقاله قصد داریم روش های باز کردن پیچ هرز شده را با شما به اشتراک بگذاریم.

چرا پیچ هرز می شود؟ شاید سوالی که از خودتان پرسیده باشید. دلایل متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال استاندارد نبستن پیچ، در معرض عوامل محیطی قرار گرفتن(زنگ زدگی)، استاندارد نبودن پیچ خریداری شده و .. . همه ی این دلایل را می توان به یک چیز ختم کرد: استاندارد نبودن!

البته دلایل متعدد دیگری هم می تواند وجود داشته باشد به عنوان مثال استفاده نکردن از پیچ گوشتی مناسب.

پیچ هرز مشکلات زیادی به بار می آورد به عنوان مثال:

  • تا به حال به پیچ هرز شده ی شیر آب برخوردید؟
  • چگونه پیچ زنگ زده ی شیر آب را باز کردید؟

سوالی که پیش می آید این است که چگونه پیچ هرز را باز کنیم.

 روش باز کردن پیچ هرز شده

در این مقاله سعی داریم به آسان ترین راه حل ها برای باز کردن پیچ ها هرز شده بپردازیم. پیچ هرز شده شاید در نگاه اول خیلی جدی نباشد، اما بسیار می تواند خطر آفرین باشد.

از دست در رفتن آچار به دلیل نیروی وارده بسیار زیاد یا کار غیر ایمن می تواند از خطرات پیچ های هرز باشد که می تواند صدمه جسمی به بار بیارد.

پس نکته ی اول در باز کردن پیچ هرز شده رعایت ایمنی است.

روش اول

این روش ساده ترین طریقه برای باز کردن پیچ هرز شده است. ابتدا کش پول را دور سطح کش بپرخانید.

بعد از آن همزمان که کش را به سمت بالا می کشید، پیچ گوشتی را در جهت باز کردن پیچ بچرخانید تا پیچ زنگ زده از جای خود خارج شود.

روش دوم

اگر شیار بالای سطح پیچ گشاد شده اشت می توانید پیچ گوشتی را درون آن قرار داده و پس از آن درون آن یک چسب قوی بریزید و پیچ را به سمت بیرون بکشید.

روش سوم

این روش برای باز کردن پیچ های بسیار کوچک به عنوان مثال باز کردن پیچ هرز موبایل یا قیمت پیچ mdf ام دی اف کاربرد دارد.

یک تکه دستکش لاتکس یا بادکنک تهیه کنید. روی پیچ گوشتی قرار داده و با استفاده از پیچ گوشتی پیچ هرز شده را باز کنید.

روش چهارم

پیچ گوشتی را درون سر پیچ قرار دهید و با چکش سر آن را ضربه بزنید تا پیچ گوشتی بتواند سطح تماس بیشتری با پیچ هرز شده داشته باشد.

روش پنجم
  • چطوری پیچ زنگ زده را باز کنید.

فلزات به دلایل مختلف زنگ می زنند. پیچ ها به عنوان اتصال دهنده و محکم کننده ابزار و وسایل تحرک کمی دارند و از این رو در اثر رطوبت هوا و تماس طولانی مدت با آب دچار زنگ زدگی می شوند. زنگ زدن پیچ در طولانی مدت، قدرت عملکرد آن را کاهش می دهد و شما را با دردسر مواجه خواهد کرد. پس اگر متوجه شدید که پیچی در حال زنگ زدگی است بهتر است سریع تر آن را تعویض نمایید.

اما در صورتی که این مشکل از چشم شما دور بود و پیچ به شکلی غیر قابل باوری زنگ زد، باز کردن پیچ های زنگ زده گاهی آسان نیست و نیاز به ترفند دارد. گاهی باز كردن پيچ زنگ زده ، از باز کردن پیچ هرز سخت تر است. این روش برای باز کردن برخی پیچ های هرز کاربردی است. اگر مهره درون کار قرار نداشته باشد می توانید با استفاده از انبر قفلی آن را بگیرید و قفل کنید و با پیچ گوشتی پیچ را در بیاورید.

البته این روش در برخی پیچ ها عملی است. در قسمت زیر به 2 روش مختلف برای باز کردن پیچ زنگ زده اشاره کرده ایم:

  1. استفاده از مایع ضد رسوب
    حتما از انواع ماده ضد رسوب برای تمیز کردن سرویس بهداشتی استفاده می کنید. این مواد برای پیچ های زنگ زده نیز کاربرد دارد، مخصوصا پیچ هایی که در مجاورات طولانی مدت با آب زنگ زده اند. مقداری از ماده را روی پیچ بریزید و منتظر بمانید. با یک ضربه کوچک می توانید پیچ را شل کرده و آن را باز کنید.
  2. استفاده از سرکه
    سرکه نیز برای تمیز کردن زنگ زدگی پیچ کاربردی است با این تفاوت که زمان زیادی نیاز دارید. کمی سرکه در محل پیچ زنگ زده بریزید و حدود 1 تا دو ساعت به آن زمان بدهید. اگر امکان بستن یک پارچه آغشته به سرکه وجود دارد، زمان انتظار کوتاه تر خواهد شد. سپس می توانید با یک پیچ گوشتی پیچ زنگ زده را باز کنید. 
پیچ زنگ زده
روش ششم

از سوهان استفاده کنید. اگر سر پیچ به حدی خورده باشد که امیدی به تماس گرفتن با پیچ گوشتی در آن وجود ندارد. با سوهان پیچ به پیچ حالت مربعی مانندی بدهید و پس از آن با انبردست یا هر آچاری قفل کنید طوری که با آچار بتوانید آن را در بیاورید.

روش هفتم
  • بیرون آوردن پیچ هرز از مهره

گاهی اوقات از نوشابه برای در آوردن این نوع پیچ ها استفاده می کنند اما این راهکار خیلی نمی تواند کاربردی باشد. نوشابه ها مخصوصا کوکاکولا حاوی مقدار زیادی  اسید ارتو فسفوریک است که برای تمیز کردن سطوح فلزی از زنگ زدگی کاربرد دارد. روال کار تفاتی ندارد، نوشابه را روی پیچ ریخته کمی فرصت دهید و با یک ضربه کوچک آن را شل کنید. بهتر از اسپری ضدزنگ مخصوص را از فروشگاه های پیچ و مهره تهیه کنید.

اسپری را روی سر پیچ بزنید و پانزده دقیقه منتظر بمانید تا اثر خود را اعمال کند. اگر با این حال نتوانستید پیچ را در بیاورید پیچ گوشتی را روی سر پیچ قرار داده و با چکش بزنید تا جا باز کند و بعد از آن پیچ گوشتی را بپرخانید تا پیچ باز شود.

پیچ های هرز

روش هشتم

اگر قصد در آوردن  تولیدی میخ پرچ را دارید از دریل مته ای استفاده کنید. برای این کار دریل باید کمی از سوراخ پرچ ضخامت بیشتری داشته باشد. سطح بالایی پرچ را تراش دهید تا کنده شود و پس از آن باقی مانده ی میخ پرچ را در آورید.

روش نهم

با توجه به بزرگی پیچ شما می توانید با یک فندک یا یک مشعل گاز، پیچ زنگ زده را گرم نمایید. پیچ باید کاملاً داغ شود تا منبسط شده و کوچکتر گردد. حال نوبت به یک ضربه است تا بتوانید آن را از جای خود حرکت دهید. اگر پیچ زنگ زده کمی شل شود به راحتی با یک پیچ گوشتی استاندارد باز خواهد شد. اگر تمام راهکار های گفته شده برای کندن پیچ هرز شده کافی نبود از حرارت استفاده کنید. حرارت باعثِ انبساط پیج و مهره می شود. البته این راهکار باید جزو آخرین گزینه ها باشد چرا که می تواند خطر آفرین باشد.

حدود پانزده دقیقه مشعل را روی پیچ هرز شده قرار دهید تا حالتی برسد که نزدیک به سرخی باشد. توجه کنید که پیچ هرز شده نباشد سرخ شود. پس از آن آب سرد را به صورت کم روی آن بریزید تا بصورت کامل و تدریجی خنک شود.

این عمل ابتدا باعث انبساط فلز می شود و پس از آن سبب منقیض شدن می شود که در نهایت سبب می شود قسمت زنگ زده شکسته شود.

روش دهم

اگر با راه حل های قبلی نتوانستید از شر پیچ هرز شده نجات پیدا کنید از بکس برقی استفاده کنید.

با استفاده از بکس برقی می توانید با استفاده از گشتاور ایجاد شده ی دستگاه پیچ هرز شده را در بیاورید.

امیدواریم این مقاله برایتان کاربردی بوده باشه

شهرپیچ

نظرات (1)

[…] پیچ فروشگاه آنلاین پیچ و مهره است که در آن هر نوع پیچ و مهره و واشر موجود […]