همه چیز در مورد قلاب دینام و کاربرد آن

همه چیز در مورد قلاب دینام و کاربرد آن

در این مقاله قصد داریم در رابطه با قلاب دینام و کاربردهای آن بنویسیم. هر آنچه که در هنگام خرید قلاب دینام می تواند به شما کمک کند در این مقاله جمع آوری شده است.

همه چیز در مورد قلاب دینام و کاربرد قلاب دینام

همه چیز در مورد قلاب دینام و کاربرد آن

پیچ گوشواره ای اسم دیگر قلاب دینام است. از قلاب دینام برای نصب همیشگی روی تجهیزات و ابزار مختلف استفاده می شود.

از قلاب دینام یا پیچ گوشواره به منظور باربرداری استفاده می شود به عنوان مثال برای بلند کردن اشیای چندتنی یا ماشین آلات غول پیکر از قلاب دینام استفاده می شود.

جنس قلاب دینام های مورد استفاده در باربری اصولا از کربن یا آلیازهای فولاد است و با فاکتور طراحی پنج به مرحله تولید نهایی می رسد.

مشخصات فنی قلاب دینام

قلاب دینام دارای یک حلقه در سر و رزوه در انتها است. می توان گفت قلاب دینام پیچی است که سر آن یک چشمی یا حلقه ی بسته دارد.

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای یک نوع رابط است که برای اتصال اسلینک به بار کاربرد دارد. اسلینگ مورد نظر می تواند زنجیر فولادی یا سیم بکسل باشد.

بعد از انجام فرایند آهنگری و جوشکاری در کارخانه های تولیدکننده ی پیچ و مهره نوبت به اعمال حرارت می رسد.

حرارت حدود هشت صد و شست تا هشت صد و نود سانتی گرادی استاندارد مورد نیاز برای به عمل آمدن قلاب دینام است.

پس از آن قلاب دینام را به درون روغن یا آبی که دمای حدودا پانصد تا 650 درجه سانتی گراد داشته باشد فرو می بریم تا دمای آن کاهش پیدا کند. کاهش دما سبب می شود مقاومت و استحکام قلاب دینام افزایش یابد.

پس از شکل دهی به قلاب دینام نوبت به مرحله تست مقاومت سنجی بر حسب آزمون برینل می رسد.

پیچ های گوشواره ای که دارای حلقه ی اتصالی هستند ، حلقه ی اتصالی مربوطه توسط یکی از روش های جوشکاری مانند جوشکاری برق، جوشکاری گاز، جوشکاری هیدروژن اتمی یا جوشکاری با گاز خنثی ساخته می شوند.
چیزی که باید بدان توجه داشت این است که جوش باید به صورت یک دست و پیوسته انجام شود به گونه ای که منفذ درون جوش وجود نداشته باشد.
قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای ساخته شده در کارخانه ی سازنده ، حداقل با دوبرابر ظرفیت مجاز آن تست می شود تا استحکام و پایداری آن ارزیابی شود .
پس از انجام تست های مورد نیاز از قلاب دینام های ساخته شده باید توسط کارشناس مجرب مورد مشاهده و آزمایش قرار گیرد تا مطمئن شویم محصول تولید شده دارای استانداردهای جهانی مورد نیاز است.
درنهایت پس از طی تمام موارد و اخذ مدارک بازرسی، ظرفیت، نام سازنده، علامت کیفیت، علامت شناسایی رزوه و علامت مشخصه ی گواهی نامه ی سلامت فنی و سایر مشخصات مورد نیاز به گونه ای روی قلاب دینام یا  پیچ گوشواره ای حک می شود که روی استحکام مکانیکی آن تأثیری نداشته باشد. این علائم باید بزرگ، خوانا و حداقل سه میلی متر ارتفاع داشته باشند.
 پیچ های فولاد کربن دار باید دارای نام و مشخصات سازنده باشند که بر روی سطح آن حک می شود.
در صورتی که پیچ های گوشواره ای از جنس آلیاژهای فولاد باشد ، علاوه بر نام و مشخصات سازنده ، حرف A به عنوان آلیاژ فولادی روی سطح آن حک می شود.
در باربری، بارهایی که نیاز به زاویه برای بلند کردن ندارد به هیچ وجه نمی توان از قلاب دینام بدون شانه استفاده کرد و همچنین برای بلند کردن بارهایی که نیاز به زاویه – خصوصا زاویه های بالای چهل و پنج درجه دارند – از قلاب دینام های دارای شانه زیرچشمی استفاده می شود.