پیچ خودکار یا خودرویی چیست؟

پیچ خودکار

پیچ خودکار یا خودرویی چیست؟

اگر بخواهیم مفهوم کلی پیچ خودکار را در یک عبارت کوتاه تعریف کنیم می‌توان گفت :

پیچ های خودکار با آن دسته از پیچ ها گفته می شود که قادر هستند بدون نیاز به روزه از قبل آماده شده در حین چرخش قطعات مورد نظر را رزرو کرده و سفت شوند.

همانطور که میدانید جهت استفاده از پیچ های غیر خودکار می بایست قبل از آغاز فرآیند بستن پیچ یا باید در یکی از قطعات اتصال از طریق فرایندی مانند قلاویزکاری رزوه ایجاد نمود و یا پس از سوراخ کاری قطعات پیچ و مهره استفاده نمود .

 

                                                                                                                 

ویژگی های پیچ خودکار

اما ویژگی اصلی پیچ های خودکار عدم نیاز به ایجاد رزوه قبلی یا استفاده از مهره می باشد.

از آنجا که فرایند ایجاد رزوه در قطعات توسط خود پیچ صورت می‌گیرد می توان گفت استفاده از پیچ های خودکار در قطعات با سختی پایین مانند چوب و یا ضخامت کم مانند ورق های فلزی کاربرد بیشتری دارد.

پیچ خودکار

 

به طور کلی پیچ های خودرو را می توان در دو گروه عمده دسته بندی نمود:

1- پیچ های خود رزوه کننده (self tapping screws)

پیچ های خود رزوه  کننده در واقع پیچ های خودکاری هستند که قادرند به خوبی در قطعات اتصال رزوه ایجاد کنند .

از جمله این پیچ ها می توان به پیچ های رزرو چوب اشاره کرد که در صنعت نجاری کاربرد گسترده ای دارد. البته این دسته پیچ ها جهت اتصال سایر جنس های نچندان سخت نیز استفاده می گردد ، که جنس و مشخصات رزوه هر پیچ متناسب با جنس و سختی قطعات اتصال متفاوت خواهد بود.

برای استفاده از این نوع پیچ ها، بسته به سایز پیچ ، ضخامت و جنس قطعات، گاهی نیاز است یک سوراخ اولیه کوچک در قطعات اتصال ایجاد گردد.

پیچ از طریق زاویه و فرم نوک خود ، با رساندن سوراخ به قطر مدنظر، رزوه متناسب با خود را نیز در قطعات ایجاد می‌کند.

گل پیچ های خود رزرو کننده در انواع مختلفی مانند دوسو ، چهارسو ، شش گوش و غیره تولید می گردد ، که هرکدام متناسب با محل مصرف انتخاب و استفاده می گردد.

2-  پیچ های خود سوراخ کننده (self drilling screws)

پیچ های خود سوراخ کننده یا اصطلاحا  سر مته، به پیچ هایی گفته می شود که قسمت نوک پیچ به حالتی مشابه مته سوراخکاری طراحی و تولید گردیده است.

معمولاً این پیچ ها از جنس سخت‌تری ساخته می شوند و اغلب برای اتصال قطعات با جنس سخت تر و ضخامت بالاتر کاربرد دارند.

ویژگی اصلی این نوع پیچ ها ، عدم نیاز به ایجاد سوراخ اولیه در قطعات می باشد.

امروزه یکی از اصلی ترین کاربردهای این نوع پیچ ها در صنعت ساختمان و اتصال قطعاتی مانند سقف های سبک روی قوطی و پروفیل های فلزی می باشد.

از آنجا که سختی ورق های فلزی نسبتا بالاست و گاهاً ضخامت ورق های سازنده قوطی های فلزی نیز یاد است ، برای ایجاد سوراخ و رزوه در این قطعات بهتر است از پیج های خود سوراخ کننده استفاده شود .

گل این نوع پیچ ها نیز در اشکال متنوعی تولید می گردد. از آنجا که استفاده از پیچ های خود سوراخ کننده در فلزات به نیروی نسبتاً زیادی احتیاج دارد ، معمولاً گل پیچ این نوع پیچ ها را به صورت شش گوش تولید میکنند.

می توانید با استفاده از رابط های مخصوص، برای بستن این پیچ ها از دریل های دستی استفاده نمود که سرعت انجام کار را بالا میبرد.

پیچ خودرو

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی و تعریف انواع پیچ خودرو اشاره شد.شما می توانید برای تهیه انواع پیچ خودکار یا خودرو به قسمت فروشگاه سایت شهرپیچ مراجعه کنید.

شهرپیچ

شهر پیچ فروشگاه آنلاین پیچ و مهره است که در آن هر نوع پیچ و مهره و واشر موجود است.

و شما عزیزان می توانید در کمترین زمان ممکن آن ها را تهیه نمایید.

شهر پیچ

نظرات (2)

احسان

عالی متشکرم🙏

    Admin

    خواهش میکنم.